Never give up

4 juli 2013 - Bulawayo, Zimbabwe

Vandaag D-day; we zijn eindelijk gestart met het testen van de kinderen! Uit de resultaten bleek dat we hier voornamelijk te maken hebben met zware gehoorverliezen tot volledig dove kinderen. De meeste werden voor de allereerste keer getest en wisten totaal niet wat geluid was. Met deze kinderen startte we door eerst te voelen aan de boxen alvorens de geluiden aan te bieden via koptelefoon. De reacties op hun gezichtjes spraken boekdelen. Al deze kinderen communiceren in gebarentaal terwijl er toch enkele kinderen zijn die tot spraak zouden kunnen komen mits het dragen hoorapparaten. Probleem; de dichtstbijzijnde shop is in Zuid-Afrika...schrijnend. Deze namiddag kwamen er enkele moeders om hun kinderen te laten testen; aan deze moeders  zeggen dat hun kinderen goed geholpen kunnen worden met hoortoestellen terwijl je weet dat ze het niet kunnen betalen... een echt dilemma...

Eric, onze Mc Gyver, is nog steeds op zoek naar een manier om enkele houten platen te verzagen. By the way; één zaag is  in rook  opgegaan (en hij moest nog maar 20 cm zagen...)... frustratie  but WE NEVER GIVE UP.

'S avonds kwamen de "echte" vertrouwelijke gesprekken over het verleden van Zimbabwe naar boven. We spreken nochtans maar over 5 jaar geleden dat de bevolking hier zeer zware tijden hebben meegemaakt. Met 3 triljoen Zimbabweze dollar kon je zelfs geen brood kopen; het waren hier allemaal straatarme triljonairs...
De verhalen bleven hier maar naar boven komen; het moet echt schrijnend geweest zijn. But... they NEVER GIVE UP!! Dit is ook de leuze van KGVI; dat voel je in hart en nieren. See you tomorrow and remember NEVER GIVE UP!!

1. Ann:
    4 juli 2013
    Kunnen we van hieruit geen benefiet doen om geld in te zamelen voor de gehoorapparaten :) . Wat jullie ginder doen is echt schitterend.
  2. Myriam majelijne:
    4 juli 2013
    dag mijn lieve collega's,
    zalig vind ik om te zien wat jullie daar al allemaal uitproberen.
    ik denk dat ik jullie alledrie kom halen en nog eens meeneem naar Tanzania.
    is alle bagage trouwens goed ter plekke geraakt?
    Het is echt leuk om jullie blog te lezen en de foto's te zien.
    Geniet er nog van!
    lieve groet van Myriam
  3. Ma & Pa Cathy:
    5 juli 2013
    Hallo lieve dochter,
    We waren al fier op u maar wat jij en je collega's nu daar in Afrika trachten te verwezenlijken doet ons hart helemaal weg smelten! Weet je het nog, van favoriete nagel enz... (inside joke) heb je een lange weg afgelegd. Dikke kussen en groetjes uit Kroatië.
  4. Pat. Coenen:
    5 juli 2013
    Typisch Afrikaanse toestand... Wat Ann voorstelt is nobel, maar helpt de kinderen niet op lange termijn... Er zal druk moeten gezet worden bij allerhande organisaties, ginder én hier, om op lange termijn een oplossing te bieden. Maar met de resultaten en reporten van wat jullie doen, moet men zeker verantwoordelijken kunnen overtuigen.