BIG SMILES TODAY!

1 juli 2013 - Bulawayo, Zimbabwe

We vreesden voor een ijskoude nacht (dixit de waarschuwingen voor we vertrokken) maar daar hebben we nog niets van gemerkt; integendeel, we hebben geslapen met open ramen tot grote verbazing van locals. Ook overdag (goede) Belgische  zomertemperaturen terwijl diezelfde locals met muts en handschoenen rondlopen. De dag begon met de schoolassembly; we werden ontvangen in een zaal waar alle kinderen en volledige staf aanwezig waren. Het was er muisstil. We werden voorgesteld alsof we de koning van het land waren. Er werd voor ons gebeden en gezongen en in dit ritueel werden we overdonderd met tientallen knuffels; zeer overweldigend, de kinderen wilden allemaal die bleekhuiden eens aanraken! Zo innemend dat we er emotioneel van werden. Na de ceremomie startte de tour van KGVI te beginnen bij de afdeling Doven en Slechthorenden. In elke klas stelden de kinderen zichzelf voor met hun naamgebaar en zochten ze een naamgebaar voor ons; Volgende kenmerken kwamen steeds terug; kuiltjes in de wangen, duidelijke jukbeenderen en kraaiepootjes. Ra, ra; wat hoort bij wie???
Na het zien van al deze bruine gezichtjes met een aanstekelijke mooie witte glimlach deden onze kaakspieren pijn van het spontaan meelachen! We voelen hier veel optimisme,vrolijkheid en levenslust; daar kunnen wij nog iets van leren ... Verder dan de afdeling Doven en slechthorenden zijn we niet geraakt, de rest volgt morgen.

In de namiddag gingen we in Bulawayo op zoek naar elektronisch apparatuur om een beloningssysteem in elkaar te kunnen knutselen (aanvulling om kleine kindjes te kunnen testen). Op de terugtrip zijn we langs de SPAR (inderdaad; de supermarkt) gegaan om wat inkopen te doen. Het was duidelijk dat dit niet voor de gewone Zimbabwaan weggelegd is; duurder dan bij ons en je zag er voornamelijk blanke immigranten en Zuidafrikaanse producten.  Dit bevestigt de kloof tussen arm en rijk (lees: hutten versus bewaakte villa's die we hier gezien hebben).

We genieten nog eventjes van een wijntje (en een cola light) alvorens de stroom de uitvalt en we vuil (bezweet) in ons bed kruipen; wassen is er immers niet meer bij want er komt momemteel geen water uit de kraan :-))

1. Greet, Margot, Lotte en Cato:
    1 juli 2013
    Ook al zijn we er niet bij, wij hebben ons hart ook al verloren aan die schattige kindjes :)
  2. Ingrid Van Acker:
    Hey Cathy, Nhele en Eric,

Keitof dat jullie de blog al konden aanvullen! Jullie hebben blijkbaar al een fijne start achter de rug... Ik wens jullie veel succes en hoop dat alles goed zal lukken. Doe ze ginder zeker de groetjes van mij! Ik volg jullie avonturen op de voet!
    Hopelijk was de reis ook wat goed verlopen?
    Vele groetjes, Ingrid
  3. Toon welkenhuysen:
    Cathy,
    via jou bericht op FB verneem ik dat je de reacties op de blog kan inkijken, dus ik maak hier gebruik van om jou een bericht te sturen aangezien ik er aan twijfel dat je mijn "privé" berichten via skype te lezen krijgt. Dat het worldwideweb dus maar mee geniet...
    De foto's spreken voor zich, ik ben jaloers, ons kinders zijn fier op hun mama (en ik op mij vrouw), ons Loes vroeg of jij nu kuiltjes in de wangen hebt of hoge jukbeenderen... Vanavond kwam ik thuis en Loes had twee (2!) manden strijk gedaan. Noor genoten van Free-time en Toon heeft gevulde paprika's gemaakt. Hij kijkt uit naar Wim Helsen morgen. Vanavond ga ik samen met ons Loes op zoek naar de maan... (hoewel het hier bewolkt is : )
    PS. Ik heb vanavond mijnen auto verkocht.
    Dries.
  4. Pieter:
    Dag Eric en collega's,
    Fijn jullie verhalen te kunnen volgen. Het klinkt als een fantastisch avontuur!!! Ik probeer zo veel mogelijk te volgen, dan lijkt het alsof ik er een beetje bij ben. Eric, ik trek morgen even naar de zwarte vogel... Heel veel succes daar!
  5. Gerdje:
    Hey Nhele,

Ik kan het bijna niet geloven dat jij daar echt zit. Het moet echt ongelooflijk zijn om dat mee te maken. Dit is echt iets voor jou! Help ze daar maar goed vooruit.
    Leuk dat ik al je avonturen via deze blog kan meevolgen. Het is het eerste wat ik doe als ik de computer opzet. Ik wou je nog bellen voor je vertrek, maar ik was te laat (natuurlijk). Je nam al niet meer op, dus waarschijnlijk zat je toen al op het vliegtuig. Sorry!
    Alvast heel veel plezier daar! GENIET ervan!
    We missen je!
    Gerd en Jeroen
  6. Elke voncken:
    2 juli 2013
    Zo leuk en hartverwarmend om te lezen allemaal ! Geniet van de boeiende wereld ginder ! Misschien kwamen jullie onze pennenvriendjes al tegen ? ;-) Blijf jullie mee volgen !

Elke
  7. Kristel Kaerts:
    hallo collega's,

Het ziet er al fantastisch uit! Het zal idd. een onvergetelijke reis worden. Geniet er met volle teugen van! Omdat ik toch een tikkeltje jaloers ben ;-) : in België genieten we deze week (en volgende week) van een zomers weertje ...
    ... maar dat kan natuurlijk niet tippen aan jullie belevenissen.
    groetjes, Kristel
  8. Deborah Strubbe:
    Collega's,

Fijn om te zien dat jullie goed aangekomen zijn en met open armen werden ontvangen!
    De foto's zien er geweldig uit, geniet van de trip! :)

Deborah
  9. Koen:
    3 juli 2013
    Beste Eric en collega's,

de foto's en jullie verslagen spreken boekdelen! Goe bezig daar!
    Eric, smeer je goed in hé jongen... beter een zwarte vogel dan een rode! ;-)
  10. Toon welkenhuysen:
    6 juli 2013
    Cathy,
    ik vermoed dat mijn FB berichten niet bij jou toekomen, morgen vraag ik assistentie aan ons Loes.
    Ik krijg van heel wat mensen mooie commentaren over alles wat jij (en jou collega's) daar verrichten. Ik kan alles alleen maar bevestigen!!!
    Skype van daarstraks kwam op het juiste moment, alle drie hadden er wat nood(t) aan. Dahag vrouwke!